Närpiöläinen Johnny Sjöblom on maalannut jo yli 30 vuotta kynäruiskutekniikalla näyttäviä autokoristemaalauksia. Viimeisen kymmenen vuoden ajan Johnny on maalannut maahantuoja HL Groupin automaalibrändi Spies Heckerillä.
–Ensimmäinen yhteistyössä Spies Heckerin kanssa maalattu rekka voitti sinä vuonna Power Truck Showssa oman sarjansa. Se oli hieno avaus yhteistyölle.
Autojen maalaus oli aluksi harrastus, mutta into kasvoi maalatessa samoin kuin maalauspinta-alakin ja oma harrastemielessä maalattu Ford Escort vaihtui valtateillä kulkeviin yhdistelmärekkoihin.
Johnny Sjöblom kiinnostui automaalauksesta jo nuorena. Kipinää sytyttämässä toimi Johnnyn isä, joka maalasi mainoskylttejä ja autoihin yritysnimiä. Suomessa autotaidemaalauksen pioneerina tunnettu Simo Riikonen herätti Johnnyn mielenkiinnon kynäruiskumaalauksiin.
– Näin lehdissä juttuja Simo Riikosesta ja ihailin hänen töitään. Olen myös aina tykännyt piirtämisestä ja harrastanut autojen parissa lapsesta asti yhdessä isän kanssa. Isä maalasi tekstejä autoihin sekä mainoskylttejä päivätyönsä ohella. Ensimmäisen rekan tekstin maalasin 11-vuotiaana sapluunaa käyttäen. Tuntui hyvin luontevalta lähteä rakentamaan uraa autokoristemaalauksien parissa.
Sjöblom ryhtyi vuonna 1993 autokoristemaalariyrittäjäksi. Koristemaalauksen lisäksi Johnnylla on kokemusta myös perinteisestä automaalaamisesta. Vuosina 2000–2006 Johnny maalasi raskaskalustoa koritehtaalla Närpiössä.
Sjöblom muistelee koristemaalaamisen olleen ennen erilaista. Hänen uransa alussa aikaa kului kirjastossa maalauksen mallin etsimiseen sekä omien kokeilujen kautta koristemaalaamisen opetteluun.
– Vuosia sitten ei ollut YouTubea, josta voisi katsoa tutoriaaleja. Piti kysyä, opetella omatoimisesti, kokeilla ja oppia virheistä. Vietin myös paljon aikaa kirjastossa ja etsin lehdistä sopivia kuvia. Nykyään mallin haku on huomattavasti helpompaa, kun voi googlettaa tai käyttää esimerkiksi Pinterestia.
Johnny on hyvä esimerkki siitä, että kun kipinää ja kiinnostusta alaa kohtaa löytyy voi sinnikkäällä työllä saavuttaa haluamansa.
– Osaaminen on löytynyt ihan tekemällä, alan koulutusta minulla ei ole. Koulutukseltani olen putkimies.
Ajoneuvojen koristemaalauksen lisäksi Johnny tekee myös muun muassa seinämaalauksia ja kypärien koristemaalauksia. Nykyään hän keskittyy isompiin maalauksiin. Tähänastisen uransa aikana hän arvioi maalanneensa satoja ajoneuvoja.
– Tosi vaikea sanoa tarkkaa lukumäärää. Joskus on käynyt niinkin, että minulle näytetään maalaamaani työtä, enkä meinaa itse muistaa maalanneeni sitä.
Maalauksen suunnittelu alkaa siinä vaiheessa, kun auto ja perävaunu ovat valmiina.
– Harvemmin näytän mitään, mieluummin kerron. Näin voidaan toimia, kun tilaaja on tuttu ja välillämme on syvä luottamus.
Johnny kertoo maalauksen olevan kauhean näköinen aluksi.
–En käytä työssäni projektoria tai sapluunaa, maalaan vapaalla kädellä suoraan pintaan. Kuva rakentuu pikkuhiljaa ja alkuun ulkopuolinen voi miettiä, että mitähän tästä tulee. Maalaus aloitetaan taustasta ja vaiheittain rakennetaan sitä kohti yksityiskohtia.
Maalaustyö vaatii järjestelmällisyyttä ja hyvää hahmotuskykyä.
– Sekoitan itse oikeat sävyt pääväreistä, joten pöydällä voi työn aikana olla kymmeniä purkkeja eri sekoituksilla.
Johnnyn maalaamia autoja nähdään vuosi toisensa jälkeen palkintopaikoilla yhdellä Euroopan suurimmista kuljetusalan messu- ja autonäyttelytapahtuma Power Truck Showssa. Tänä vuonna Johnnyn maalaamat P. Björk Transport Ab:n rekat voittivat puoliperävaunun vetoautot + traileri sekä puoliperävaunun vetoautot 2018 ja vanhemmat -kategorioissa.
– Olen maalannut Björkille kuluneen kymmenen vuoden aikana viisi rekkaa. Tänä vuonna näyttelyssä oli mukana vuonna 2017 koristemaalattu rekka Pig Hunter sekä upouusi Limousine.
Idea maalaukselle sekä rekan nimi syntyivät, kun yksi Björkin kuljettajista puhui eri lehmäroduista.
– Maalauksessa käytettiin rekalla kuljetettavia lehmärotuja, joista yhden nimi on Limousine. Limousine on iso ja tyylikäs rotu, joten tästä syntyi luontevasti idea rekan nimelle. Limousinen pää maalattiin kruunupaikalle hytin kylkeen.
Björkin rekan perävaunu on valmistettu ja pintakäsitelty Närpiössä perävaunu- ja päällirakennevalmistaja Närkolla.
–Pohjien jälkeen jatkoin maalaustyötä maalaushallissani. Hankin oman maalaushallin vuonna 2018. Tilat soveltuvat raskaskaluston maalaukseen aina koristemaalauksesta viimeistelyyn, eli lakkaukseen asti. Lakkaan aina omat työni, Johnny täydentää.
Björkin Limousinen voi nähdä myös tänä vuonna Power Truck Show’ssa. Limousine oli vuoden 2021 kymmenen parhaan rekan joukossa, joten tänä vuonna se nähdään Super Truck -sarjassa.
Spies Heckerin ja Johnny Sjöblomin kymmenvuotisen yhteistyön aikana on maalattu usealle pinnalle monia eri tarinoita. Yhteisten projektien ja hyvän yhteistyön jatkuessa tulevaisuudessakin on luvassa uutta ja upeaa maalattua kalustoa, josta tulemme tietenkin kertomaan.