Siroautolla laitetaan autoja uuniin!

Jyväskyläläinen Siroauto osti uuden sukupolven maalausjärjestelmän HL Groupilta. Tässä asiakastarinassa valotetaan taustoja ja mitä uudistuksella saavutettiin.

siro-iso

Siroauton siistit ja toimivat tilat

Siroauto Oy on perinteikäs jyväskyläläinen autokolarikorjaamo ja -maalaamo, joka on perustettu jo vuonna 1978. Valtakunnallisessa korikorjaamoluokituksessa Siroauto on saanut täydet kolme tähteä – ainoana paikallisena toimijana. Tästä huolimatta omistaja Juhani Sirosen mielessä alkoi kyteä ajatus toiminnan kehittämisestä:

”Idea alkoi muotoutua, kun opiskelin autokorimestariksi muutama vuosi sitten ja tein lopputyöni korjaamon laajentamisesta. Toiminnan modernisoiminen alkoi houkuttaa, koska maailma menee koko ajan eteenpäin ja laajentamalla saavutetaan selvää kilpailuetua”, muistelee Sironen.

Siroauto oli toiminut samoissa tiloissaan Seppälänkankaalla vuodesta 1986 ja esimerkiksi maalauskammio (eli uuni) oli alkuperäinen. Yrityksessä päätettiin syksyllä 2013 lähteä tekemään paria luokkaa isompaa investointia maalaamokammioon.

”Kapasiteettia tarvittiin lisää”, Sironen vahvistaa.

Tiukka diili

Kovan tarjouskilpailun kautta toimittajaksi valikoitui HL Group, joka tarjosi samassa paketissa kammioinvestoinnit ja maalit.

Osana kokonaispakettia paikallinen palvelu sovittiin hoidettavaksi Jyväskylän jälleenmyyjän kautta. ”SP-Automaalit Oy on hoitanut tavarantoimitukset viikoittain”, Sironen kertoo. Maalisekoituslinjaksi taas valikoitui CromaxPro, koska se oli jälleenmyyjällä valmiina valikoimissa.

Uusi, kolarikorjaamoa varten rakennettu halli toi tervetullutta tilaa, tarjoten samalla puitteet nykyaikaiseen kolarikorjaukseen ja peltitöiden tekoon. Maaliskuussa 2014 valmistuivat uudet maalamotilat ja käyttöön otettiin uusi, moderni kaasukäyttöinen maalausuuni ja uudet kattavat esikäsittelytilat (4 kpl).

siro-esikasittely

Esikäsittelytilat eivät olleet mukana alkuperäisessä suunnitelmassa, mutta ajattelimme että ne kannattaa tehdä nyt samalla”, Sironen kertoo. Siroauto onkin nyt ensimmäinen korjaamo Keski-Suomessa, jolla on modernit esikäsittelytilat.

Puolen tunnin kauneuskäsittely

Laajennusprojektin ”kruununjalokivi” on maalauskammio, jossa auto ruiskutetaan maalilla. Lämpötila nostetaan 20°C:stä 70°C:een kolmessa minuutissa ja puolen tunnin ”marinoitumisen” jälkeen auton voi ajaa ulos. Sirosen mukaan maalauskammio on herättänyt mukavasti huomiota – eikä vähiten sen takia, että yksi kammion seinistä on lasia. LED-valot tuovat oman näyttävän lisänsä prosessiin.

siroauto-automaalaamo-2

”Asiakkaat ovat mieluusti jääneet itse seuraamaan, mitä tuleman pitää”, hän kertoo.

Koko kuvio toimii siten, että oman maalaamon ansiosta Siroauto voi hoitaa maalaukset tarkemmin ja paremmin kokonaiskolarikorjauksen aikana – ilman, että autoa tarvitsee siirtää lainkaan. Konsepti on rakennettu niin, että esikäsittelytiloissa autot valmistellaan, maalauskammiossa suoritetaan tarvittavat maalaukset ja tämän jälkeen auto siirtyy koripuolelle työstettäväksi.

Ensimmäinen vuosi takana

Sirosen mukaan uuden konseptin tekninen puoli on toiminut hyvin alusta asti. Italian tehtaalta saapunut asentaja teki ilmeisen hyvää työtä, sillä isompia murheita ei ensimmäisen vuoden aikana ole tullut vastaan.

”Alussa ylipainetta säädettiin vähän pienemmäksi ja polttimoa samoin. Muuten voi sanoa, että uuni on pelannut todella hyvin”, Sironen kehaisee. Kaasukäyttöinen laitos tekee myös pienemmän energialaskun: säästöä syntyy kaksikolmasosaa öljykäyttöiseen uuniin verrattuna.

”Kaasu yhdistettynä lämmöntalteenottojärjestelmään on osoittautunut toimivaksi yhdistelmäksi.”

Sirosen mukaan koko HL Groupin palvelupaketti on ollut sopivan jämäkkä, mistä kuuluu iso kiitos yhteyshenkilö Kalle Raanojalle.

”Kalle on hoitanut maalit ja muut juoksevat asiat – ja jos on kysyttävää, niin vastaus löytyy heti.”

Katse tulevaisuuteen

Siroauto Oy on aina satsannut laatuun ja etsii kasvua panostamalla juuri tähän puoleen. Maalaamon osalta käytössä on todellista huipputeknologiaa: esimerkiksi spektrofotometrin avulla värisävyt voidaan mitata erittäin tarkasti, mikä kyllä näkyy lopputuloksessa.

Koko prosessi on myös mahdollisimman virtaviivainen: yrityksessä autot hoidetaan alkupesusta esikäsittelyyn, maalaukseen, peltitöihin, kokoamiseen ja viimeistelyyn saakka. Siroauton tiimin osaaminen varmistaa sen, että ketjusta ei löydy heikkoja lenkkejä.

Sirosen mukaan HL Groupin kasaama konsepti auttaa yritystä erottumaan edukseen kovassa kilpailussa: ”Investoinnin myötä meidät huomataan entistä paremmin.”