Bilia on Etelä-Suomen suurin Volvo-jälleenmyyjä, jonka vauriokorjaus on keskitetty Kaivokselaan. Tässä artikkelissa kerrotaan miten Biliassa hyödynnetään uusinta ja tehokkainta automaalauksen maalijärjestelmää tuloksellisesti.
Bilialla on kolme toimipistettä: yksi Kaivokselassa, yksi Herttoniemessä ja yksi Olarissa. Vauriokorjauspuoli kokonaisuutena on keskitetty Kaivokselan toimipisteeseen, jossa työskentelee 14 peltiseppää ja 9 automaalaria. Tässä haastattelussa jutellaan maalaamon vetäjän Jari Pitkäsen sekä maalari Nico Lindholmin kanssa.
´
Kaivokselan vauriokorjaamolla tehdään Volvo-henkilöautojen vauriokorjaukset aina peltitöistä maalaamiseen asti. Hommaa tuntuu riittävän. Jari Pitkänen uskookin Volvon uusien autojen markkinaosuuden kasvuun ja arvioi työmäärän heillä vain lisääntyvän. Pitkänen kertoo, että Biliassa tehdään lähestulkoon ainoastaan vakuutusyhtiön töitä. Vakuutusyhtiöt ovat tarkkoja asiakkaita, joten laatu sekä tuottavuus ovat arvossaan. Työn alla on viikoittain 50–100 autoa, joskus kiireisinä aikoina jopa yli sata.
Työnjohtajana toimiva Jari tiivistää tämän yhteen sanaan, joka on tuottavuus. Hänen mukaansa Biliassa se tarkoittaa nopeutta, sujuvuutta ja virheettömyyttä työsuorituksessa. Tuottavuus on oikeastaan läpimenon lopputulos, johon vaikuttavat useat eri seikat. Jarin mielestä yksi tärkeimmistä on maalausjärjestelmän luotettavuus, joka tarkoittaa koko prosessin sujuvuutta.
Yksi maalareista on Nico, joka on työskennellyt Biliassa jo viisi vuotta. Kysyimme Nicolta mitkä ovat hänen arvostamiaan asioita. Nico kertoo sen näin: ”Pidän hyvistä työkaluista ja luotettavan maalijärjestelmän käytöstä. Värien on osuttava heti kohdilleen, en halua sävytysongelmia. Yksi maalijärjestelmän vaatimuksista on mielestäni nopeat kuivumisajat. Mm. pohjamaalin ja kirkaslakan ilmakuivausominaisuus on tärkeää. Tällaisilla tuotteilla ei tarvitse kammiota lämmitellä, jotta saataisiin tuotteet kuiviksi. Kun töitä on paljon, työn vaivattomuus on maalarille tärkeää”.
”Me haluamme olla aina ensimmäisten joukossa testaamassa ja käyttämässä uusimpia tuotteita mitä Cromaxilla on tarjolla.”
Nico Lindholm.
Jari Kertoo, että he käyttävät nykyisin Cromax Prota, joka on toisen sukupolven vesiväri. ”Värikarttojenkin osalta olemme ihan alan kärjessä”, Jari tuulettaa. Käytössä on ChromaVision Pro Mini. ChromaConnect tekee työskentelystämme langatonta. Siinä yhdistyy sävymittauksessa käytettävä spektrofotometri ChromaWebiin, joka on automaattisesti päivittyvä pilvipohjainen kaavapankki. Näiden yhteys hoituu langattomasti aina printterille ja vaa’alle asti, ”Langaton työskentely vähentää turhaa kävelyä oman työpisteen ja sekoitushuoneen välillä. Nyt voin vaikka kahvilla ollessani lähettää kännykälläni seuraavat työni vaa’alle.” Nico toteaa, että heillä koko järjestelmä on nyt täysin digitaalinen. ChromaWeb tuo Bilian käyttöön värikaavat maailmanlaajuisesti.
Biliassa on käytössä lähes koko Cromaxin tuoteskaala, joten Jarilla on laaja kokemus siitä mitä Cromaxin tuotteet ovat tarkoittaneet Bilialle työnjohdon näkökulmasta. Jari tiivistää asian näin: ”Ensimmäinen sana joka tulee mieleen Cromaxista on luottamus. Kaikki on toiminut todella hyvin Cromaxin kanssa ja jos koulutusta tai muuta apua on tarvittu, on sitä saatu todella nopeasti HL Groupista.”
Cromax edustaa joustavuutta sekä tuottavuutta, tuotteet mahdollistavat energiansäästöä ja ovat mielestäni kaiken kaikkiaan hyvin innovatiivisia.
” …jos koulutusta tai muuta apua on tarvittu, on sitä saatu todella nopeasti HL Groupista”
Jari Pitkänen, maalaamon vetäjä.
Maalarit tuntuvat arvostavan oman ammattitaitonsa ylläpitoa ja kehittämistä. Tämä kuulostaa hyvältä näin työnantajankin korvaan, hyvät työntekijät haluavat kehittyä ja antaa parastaan. “Itsekin työnjohtajana käyn koulutuksissa ja haluan entisenä maalarina pysyä kartalla käytännön tekemisestä. Kyllä työnjohtajan pitää itse osata samat asiat kuin maalarinkin. Toki maalareittemme rutiiniosaaminen on itseäni kovemmalla tasolla. Olen kokenut HL Groupin hyvänä kumppanina kun kyseessä on tällainen kokonaisvaltainen paketti tehokkaaseen työskentelyyn. Tuki, toimitukset ja koulutus pelaavat hyvin yhteen.”