Datsun Nummiloreanin tarina osa 2: Verta, hikeä ja kyyneleitä vaatinutta projektia on jo ikävä

Nummilorean -projekti on tältä erää saatu päätökseen. Nummilorean, eli vuosimallia 1979 Datsun “Sunny” 120Y, esiintyi raskaaseen musiikkiin keskittyvän juhannusfestivaalin, Nummirockin, maskottina tänä vuonna.

Datsunin alkuperäinen tarkoitus oli toimia jämsäläisen kaveriporukan harrasteautona. Auton neitsytmatka vuonna 2021 kohdistui Virtuaali Nummirock -tapahtumaan Kauhajoelle, josta muistojen lisäksi mukaan tarttui useita autotallitunteja ottanut projekti.

Lue ensimmäisestä osasta, kuinka juuri tämä harrasteauto päätyi Nummirock-festivaalin maskotiksi.

Nummilorean ei festareilla esittelyä kaivannut

Kaveriporukan projekti sai arvoisensa vastaanoton festareilla. Projektin osallisena mukana ollut Niko, sai kertoa auton tarinaa useaan otteeseen. Ei niinkään maskotin taustaa, vaan kuinka juuri tämä auto päätyi tähän.

Nummilorean projekti alkoi alkuvuodesta 2022

­­­–Joka kerta kun kävin autolla, sai siinä viettää aikaa kertoen autosta. Ei niinkään maskotin taustaa, vaan kuinka juuri tämä auto päätyi tähän sekä projektin eri vaiheista. Oli mukava huomata ihmisten olevan kiinnostuneita koko projektista.

Nummirockin vakiporukalle auto oli jo tuttu entuudestaan, Niko kertoo.

– Huomasi kyllä ihmisistä innostuksen, kun he näkivät, että kolme vuotta julisteissa piirrettynä ollut auto oli ihan oikeasti paikan päällä.

Hässäkästä huolimatta maaliin päästiin kunnialla

Nummilorean oli sijoitettu koko festarikansan nähtäville yleiselle alueelle. Osa festarivieraista ei malttanut olla koeistumatta festarikansan aikakonetta.

Nummiloreanin välihuoltoa festareiden lomassa.

–Jotkut yrittivät istua konepellillä ja yksi meni ihan makaamaan asti. Kävin hätistelemässä ja kerroin, ettei viitsisi, oli kuuden tunnin kiillotushomma saada se näyttelykuntoon, Niko kertoo.

–Yksi porukka jäi kiinni vasta after movie -videolta, joku possupukuinen tyyppi ystävineen kävi ihan koeistumassa asti.

Auto oli varusteltu teemaan sopivilla näyttävillä savukoneilla. Näiden avulla päästiin testaamaan myös ensiapuhenkilökunnan reaktionopeus, auton omista sekä projektin osallinen, Tuuli, kertoo.

–Saatiin siinä savukone aika kovalle ja sitä savuahan sitten pöllähti kunnolla. Ensiapuhenkilökunta luuli, että nyt se auto on tulessa ja tulivat juosten paikalle. Erityiskiitos myös heille, he pitivät hyvin autoa silmällä.

Verta, hikeä ja kyyneleitä vaatineen projektin pelastus oli ammattitaitoiset yhteistyökumppanit
Nummirock-festivaali toteutetaan talkootyönä, niin rakentui myös Datsunista Nummilorean. Tuuli kertoo ammattitaitoisen yhteistyökumppanin olleen pelastus muutamassa eri työvaiheessa.

–Jokainen meistä projektissa mukana olleista laittoi tähän projektiin oman ajan lisäksi rahaa. Kun saimme mukaan ammattitaitoisen yhteistyökumppanin HL Groupin, säästimme niin kustannuksissa kuin ajassakin.

Verta, hikeä ja kyyneleitä! Repsikan alahelma tehtiin kokonaan uudestaan. Ensin kittaus ja täyttäminen, sitten ruostesuojaus/ kiveniskusuoja, pohjamaali ja sävy + lakka.

Yli kymmenen vuotta HL Groupilla myyntiteknikkona työskennellyt Sami Laaksonen ei voinut olla lähtemättä mukaan projektiin, kun kuuli Datsunin ja jämsäläisen kaveriporukan tarinan.

–Samille iso kiitos asiakaspalvelusta, joka ei ollut ykkösluokkaa vaan yli sen. Sami auttoi Tuulia lauantai-iltanakin. Hän otti tosissaan oman tonttinsa ja mielellään neuvoi. Tekninen tuki oli helposti saatavilla. Huippuäijä, hattua pitää nostaa, Niko kertoo.

Tuuli kertoo projektiin käytetyn ajan arvioimisen olevan mahdotonta.

– Tunteja on ihan mahdoton heittää, välillä tehtiin yötä myöten ja viimeinen kolme kuukautta meni niin, että yhtenä päivänä ei tehty mitään.

Syrox-maali sekä aineet reagoivat hyvin

Muutamassa työvaiheessa Samin neuvot olivat todella tarpeen, Tuuli kertoo.

Pohjamaali kuivumassa ja tämän jälkeen välihionta. Kori maalattiin perinteisesti, mutta tiukan aikataulun takia irto-osat maalattiin märkää-märälle tekniikalla.

–Tässä projektissa oli hieman kiire, joten jouduttiin maalaamaan irto-osat märkä maalikerros märän päälle. Pinnasta löytyikin maalikerroksen jälkeen öljyä ja rasvaa. Tämä tekee sen, että kun maalipinta alkaa kuivumaan, öljyiset tai rasvaiset kohdat jäävät kraatereiksi. Tästäkin onneksi selvittiin Samin neuvoilla, vähän pelotti, joudunko aloittamaan alusta.

Pintaväri ja lakka maalattuna. Vanhan tallin tunnelmaa maalaukseen saatiin, kun ei pystytty välttymään roskilta.

Tuuli kertoo Syrox-maalien käytön olleen positiivinen kokemus.

–Maalit sekä aineet reagoi tosi hyvin. Syrox-maali oli hauska tuttavuus, sillä oli mukava ja helppo tehdä.

Erityislaatuista projektia tullaan muistelemaan vielä pitkään

Nummiloreanin rakentanut kaveriporukka, @88customshop, on rakentanut autoja ennenkin. Tästä projektista heille kuitenkin muodostui erityinen sen käyttökohteen vuoksi. Kaveriporukalla on kiikarissa jo uusi projekti, mutta tällä ei tulla paikkaamaan Nummiloreanin aiheuttamaa projekti-ikävää, Niko kertoo.

–Toimin meidän somevastaavana tässä projektissa. Viimeisen päivityksen yhteydessä tuli kyllä kyyneleet silmiin, piti peräkärryn taakse mennä piiloon tekemään viimeinen päivitys. Tulen varmasti muistelemaan tätä projektia pitkään. Tähän liittyi järkyttävän iso tunnelataus siinä mukana olleiden ihmisten sekä meille tärkeän tapahtuman, Nummirockin, vuoksi. Tämä oli älyttömän hieno projekti, vaikka stressitasot nousivatkin toisinaan tähtitieteellisille luvuille.

Nummiloreanin jatkosta ei vielä tiedetä. Tuuli kertoo, että haluaisi saada auton vielä tämän kesän ajeluihin mukaan.

– Tottakai jos ensi kesänä tarvitsee johonkin, niin saisi tästä tehtyä version 2.0. Haluan kyllä saada Datsunin vielä ajoon ja päästä tänä kesänä sillä kylille.

Tulevia autoprojekteja pääset seuraamaan ottamalla seurantaan @88customshop Instagramissa ja Facebookissa.