Vanhan Funkkis Esson ovet kätkevät sisälleen unelmiaan tavoittelevan yhteisön. Lempääläisessä funkkishuoltamossa pyöritetään vapaaehtoistyönä nuorten kohtaamispaikkaa, moottoripajaa. Moottoripajalla huolletaan ja korjataan nuorten omia mopoja, mopoautoja ja moottoripyöriä sekä rakennetaan yhteisiä menopelejä, joilla kaikki pajan nuoret pääsevät rälläämään. Moottoripajan rakennus tunnetaan paikallisten keskuudessa nimellä Funkkis Esso.
Nuorten moottoripajan toiminta nykyisessä muodossa alkoi syksyllä 2020, ja sitä pyörittää Lempäälän Werstas-Lembois Werkstad ry. Moottoripajan toiminta on suunnattu 13–20-vuotiaille nuorille, ja sen toiminnan ydin on nuorten tukeminen toiminnallisin keinoin.
Pajan toiminta käynnistyi paikallisten nuorten todellisesta tarpeesta yhteiselle kokoontumispaikalle ja tekemiselle. Valmentajana toimiva Jokke Suomela päätyi pajan toimintaan oman palon ja veljensä Mikko Suomelan mukaan pyytämänä.
– Alueelle oli kova tarve nuorten yhteiselle toiminnalle, ja kun saimme tämän Funkkis Esson toimitilaksi, oli pajan konsepti selvä. Itselläni taustaa löytyy jo polkupyöräajoilta, en malta pysyä erossa menopelien korjaus- ja huoltotöistä.
Nuorten jatkuvaa tuettua tekemistä ja harrastamista moottoripajalla mahdollistavat sponsorointiin sitoutuneet yritykset.
– Laitteet ja koneet, joita täällä tarvitaan, on suurimmaksi osaksi saatu lahjoituksina toiminnalle. Yhdistys vastaa tilojen käyttökustannuksista, joita ovat muun muassa sähkö-, vesi-, jätehuolto- ja vakuutuskulut.
Pajatoiminnan jatkuvuuden kannalta on ennakoitava ja vastattava jatkuvasti ajan mukana muuttuviin nuorten tarpeisiin. Suomelan kokemuksen mukaan kiinnostus mopoja kohtaan vähenee, kun nuoret täyttävät 16 tai 17 vuotta.
–Tämän ikäiset tarvitsevat vielä enemmän huomiota. Yritämme keksiä toistuvasti projekteja, jotka vastaavat nuorten tarpeisiin ja siihen osui tämä drifting-autoprojekti. Automiitit ja drifting-kilpailut ovat olleet nousussa ja nuorille nämä tapahtumat ovat tärkeitä yhteisöllisyyden mahdollistajia. Drifting lajina on hyvä valinta, koska siinä ei ajeta kovaa, vaan mitataan auton hallintataitoja.
Sponsoroinnin kautta on myös avautunut uusia mahdollisuuksia ja elämyksiä pajan nuorille, kuten drifting-kilpa-auton rakentaminen. Pajan nuorille drifting-auton rakentamisprojekti oli luokassaan ensimmäinen.
Projektin päätähti, drifting-autoksi rakennettu Mercedes Benz, saatiin lahjoituksena tamperelaiselta raskasta kalustoa huoltavalta ja korjaavalta Heavy-Sepät yritykseltä.
– Kävimme velipojan kanssa juttelemassa Heavy-Sepillä, kun jostain piti auto saada. Heavy-Seppien omistajalla on hyvä sydän, ja hän ymmärsi projektin tärkeyden nuorille. Tämä projekti näytti monelle nuorelle, kuinka paljon työtä vaaditaan, jotta lopputuloksesta pääsee nauttimaan. Koko toiminnan pihvi onkin, että homma kuin homma, jos panostaa, ottaa selvää ja tekee, niin kaikki on mahdollista.
Drifting-auton automaalit saatiin lahjoituksena HL Groupilta, kun Jokke otti yhteyttä entiseen kollegaansa Samiin.
– Mahdollisia sponsoreita miettiessäni muistin Samin, ja mietin, haluaisiko HL Group lähteä mukaan talkoisiin sponsoroimalla autoon käytettävät maalit. Sami innostuikin ja kertoi HL Groupin valikoiman uusimmasta maalimerkistä Syroxista, jota pääsimme tässä projektissa käyttämään.
Kymmenen vuotta HL Groupilla myyntiteknikkona työskennellyt Sami Laaksonen kertoo, ettei automaaleja maahantuova HL Group voinut olla Suomelan yhteydenoton jälkeen lähtemättä mukaan.
– Ajattelin heti, että tämänkaltainen projekti olisi tehtävä parhailla mahdollisilla tarvikkeilla. Halusimme olla mukana mahdollistamassa hyvän lopputuloksen. Parasta tässä oli kuitenkin fiilis, että saa olla mukana hyvässä.
– Minulla oli täysi luotto, että Mersu saa yllensä ensiluokkaiset maalit ja ammattitaitoista opastusta niiden käyttöön. Olihan meillä mukana Suomen paras maaliteknikko, Jokke kertoo.
Drifting-auto rakennettiin täyttämään kaikki autourheilun kansallisen keskusliiton, AKK:n tekniikkavaatimukset, jotta moottoripajan nuoret voisivat ajaa sillä lajikilpailuissa. Muun muassa yksi vaadittavista varusteista on turvakaaret, jotka autoon sponsoroivat Pirkanmaan Kuljetuspalvelu Oy ja Vesilahden Liikenne Oy. Kilparenkaat drifting-autoon lahjoitti Pirkkalan Rengaskauppa Oy ja renkaiden vanteet pintakäsiteltiin sponsorina toimineen Haapanen Oy:n jauhemaalaamossa.
Projektissa oli mukana myös tamperelaislähtöinen ravintolaketju Siipiweikot, jonka avulla autoon saatiin penkit ja muita tarvittavia osia.
Mersun purku, maalaus ja rakennustyöt toteutettiin Tampereen seudun ammattiopisto Tredun hallitiloissa heidän työvälineillään. Maalaustyöstä ja ohjaamisesta vastasi Tredun automaalauksen opettaja, Marko Saarinen.
– Ohjeistin oppilaita ja suunnittelin projektin aikataulun sekä ketkä osallistuivat mukaan. Kyllä oli opiskelijoilla innostusta ilmassa, kun koko projektin ajan oppi jotain uutta ja erikoista. Projekti motivoi ykkösvuoden oppilaita, kun pääsivät näkemään, että tällaistakin täällä koulussa tehdään.
Auton purkuun, esivalmistelutöihin ja maalaukseen meni noin kuukausi. Projekti oli huolellisesti aikataulutettu sopimaan projektissa mukana olleiden opiskelijoiden lukujärjestyksiin.
– Toisinaan painettiin täyttä päivää auton parissa. Puskuria ja listaa oli todella paljon, joten kaikille opiskelijoille riitti töitä.
Päävastuussa olleen aikuisopiskelijan lisäksi mukana projektissa oli toinen aikuisopiskelija sekä viisi ensimmäisen ja toisen vuoden opiskelijaa.
– Tarkistimme ja purimme auton. Purkuvaiheessa poistettiin kaikki ylimääräiset ja erikseen maalattavat osat sekä lasit. Ruostehommat ja pohjatyöt hoidettiin ennen maalauksen aloittamista.
Markon mukaan maalaushallilla vallitsi koko projektin ajan hyvä meininki, ja ryhmän työskentelyä yhteisen päämäärän eteen oli hienoa seurata. Kaikki auttoivat ja tukivat toisiaan myös haastavammissa maalausvaiheissa.
– Koko kyljen häivytysmaalaus oli todella haastava ja kun ensimmäistä kertaa tällaista maalaa, vaatii se hieman rohkeutta. Suoraa piirustusta ei autosta ja maalauksista ollut, joten kerroin miten maalaukset tehdään. Jotkut työvaiheet tuntuivat opiskelijoista alkuun omituiselta, mutta selkiytyivät kyllä lopulta, miksi näin tehtiin.
Maalauksesta päävastuussa ollut aikuisopiskelija teki projektin yhteydessä opintojensa näyttötyön.
– Hän valmistuikin jo ja on parhaillaan kiinni työelämässä. Hyville automaalareille on kyllä hommia. He, ketkä näkevät vaivaa opiskelujensa eteen ja haluavat oikeasti jäädä alalle, pääsevät suoraan töihin opintojen jälkeen, automaalauksen opettaja Marko kertoo.
Automaalauksen suunnittelun osuus ja toteutus on isossa roolissa drifting-autojen rakennusta. Drifting lajina on näyttävää autourheilua, joten näyttävässä lajissa tarvitaan huomiota herättävä auto.
Nuorille ja tredulaisille annettiin vapaat kädet käytettävien automaalien värien suhteen. Jokke kertoo, inspiraation värien valintaan löytyneen Mercedeksen uusimmasta F1-autosta.
– Keltainen väri autoon tuli auton sponsoroineen Heavy-Seppien kautta. Auto on erittäin näyttävä ja tyylikäs, kun hiffaa nerokkaan kokonaisuuden. Kun saamme vietyä auton näyttelyihin, se tulee erottumaan kyllä kokomattapintaisen maalauksen ansiosta.
Automaalauksen opettaja Marko kertoo valittujen värien kertovat projektin tarinaa:
– Nokkapeltiin maalattiin sponsorin logo, takakylkiin formuloiden kilpanumeron tilalle tuli numero 27, joka on Funkkis Esson osoitteen numero. Katto ja helmat ovat punaisella ja loput autosta on häivytetty mustasta hopeaan, kuten Mercedeksen F1-auto.
Syrox on kokonaisvaltainen ja samalla yksinkertainen maalausjärjestelmä, josta löytyy kaikki automaalaukseen tarvittava, muttei mitään turhaa.
– Syrox-tuotemerkki osuu todella hyvin esimerkiksi drifting-autojen maalaukseen. Tämä projekti vaatimuksineen kohtasi todella hyvin Syroxin tarjoamiin mahdollisuuksiin. Syrox-menetelmät on helppoja omaksua, eikä niiden käyttöä tarvitse opiskella montaa vuotta. Tämä sarja käy kaiken kokoisiin automaalaamoihin ja kaikenlaisiin automaalauksiin.
Sarjaan kuuluvat kaikki tarvittavat tuotteet alkaen pohjatuotteista värimassoihin ja lakkoihin sekä tarvittavat pesuaineet, kovettajat ja ohenteet. Sarjan käyttö on helppo omaksua, koska Syroxissa on vain yksi tuote per menetelmä.
– Ei tarvitse miettiä mitä nyt käyttäisin, ohjeet ja sekoitussuhteet löytyvät tuotteista. Jää enemmän aikaa maalata, kun tuotteiden käyttö on tehty helpoksi, Sami täydentää.
– Oppilaat tykkäsivät erityisesti sarjan kitistä. Muita Syrox-sarjan tuotteita, joita tässä projektissa käytettiin, olivat rasvanpoisto, maali ja lakka, kertoo Marko.
Drifting-auton maalipinta oli kokonaisuudessaan matta. Sami kertoo, että myös Syrox-maaleilla on mahdollista maalata mattapintaa.
– Mattamaalissa lakkaus on erilainen kuin normaali maalauksessa. Lakka itsessään on sama lakka, mutta siihen laitetaan matta lisäaine, jolla maali matataan. Eri mattapitoisuudet saadaan säätämällä lakan reseptiä. Maalausjälkeen mattamaalauksessa vaikuttaa mm. maalausetäisyys, joten olisi hyvä, että sama maalari maalaa koko pinnan.
Moottoripajan sekä sponsoreiden mukaan drifting-auton rakennusprojekti sujui tasaisen hyvin. Yhteistyö kaikkien sponsoreiden kanssa oli nopeaa sekä mutkatonta. Moottoripajan ohjaaja Jokke kiittää projektin vetovastuussa olevaa Markoa ja maaleihin panoksensa antanutta Samia.
– Kun mukana on kaksi ammattilaista ohjaajaa, Sami ja Marko, ja projektille suunniteltu selkeä toimintatapa, niin lopputulos on todella vaikuttava. Projekti meni tasaisesti ja varmasti. Oli hieno seurata vierestä, mitä oppilaat tekevät. Tämä projekti oli monelle todella tärkeä juttu.
– Oli mahtava olla mukana. Ja lopputulos, onhan se nyt hieno! Toteutettu juuri niin kuin pitää. Pari kertaa kävin opiskelijoiden työtä katsomassa, kun hiomaväriä hiottiin, ja näytti siltä, että kyllähän nämä oppilaat tietävät mitä tekevät, Sami kertoo.
– Näin kaikkien projektien pitäisikin mennä, summaa Marko.
Moottoripajan drifting-auton voi nähdä jatkossa alan messuilla, autoharrastajien kokoontumisissa ja drifting-kilpailuissa. Moottoripajan tapahtumia sekä tulevia projekteja voit seurata pajan Facebook-sivuilla.