logo

HL Group 80 vuotta teknistä tukkukauppaa

Tämä vuosi on meille todellinen juhlavuosi, sillä HL Group täyttää 80 vuotta! Alun perin laakereihin keskittyneestä HL Groupista on kasvanut vuosikymmenten saatossa merkittävä teknisen tukkukaupan toimija, joka palvelee asiakkaitaan niin kotimaassa kuin ulkomaisillakin markkinoilla.

 

Matka rauta- ja metalliliikkeestä HL Groupiksi

1942

Helsingin rauta- ja metalliliike perustettiin

Huhtikuussa 1942 merkittiin kaupparekisteriin osakeyhtiö nimeltään Helsingin rauta- ja metalliliike Oy.

1946

Väinö J. Huttunen mukaan yhtiön toimintaan

Talousneuvos Väinö J.V. Huttunen, joka on vaikuttanut merkittävästi Helsingin Laakeri Oy:n kehitykseen, tuli yhtiön hallitukseen vuonna 1946 ja vakiinnutti asemansa yhtiön johdossa vuonna 1948.

1949

Nimen muutos Helsingin Laakeri Oy:ksi

1953

Yhtiö sai Koyo-laakereiden edustuksen ja testautti niiden laatua

1953 Helsingin Laakeri Oy sai japanilaisten Koyo-laakereiden edustuksen. Tämä oli ensimmäinen japanilaisten laakerivalmistajien Eurooppaan myöntämä edustus. Vuonna 1962 teetettiin VTT:llä ensimmäinen tekninen tutkimus Koyo-laakereiden laadusta, ja tulokset olivat erinomaiset.

1960-luku

Tiivisteet mukaan valikoimaan

1960-luvulla Helsingin Laakerin tuotevalikoima laajeni mm. teollisilla tiivisteillä.

1970-luku

Laakeriedustusten valikoima laajenee

1970-luvun loppupuolella laajeni laakeriedustusten valikoima käsittämään myös ns. Comecon-laakerit, joita tuotiin Tšekkoslovakiasta, Unkarista ja Romaniasta.

1981

Autotarvikeosasto perustettin, ja sitä vahvistettiin vielä yritysostolla

Vuonna 1981 yritykseen perustettiin autotarvikeosasto, jota vahvistettiin vuonna 1985 ostamalla koko Hanke-Palsbo Oy:n autotarvikeosasto.

1985

Muutto uusiin toimitiloihin

Vuoden 1985 lopussa yritys muutti Hiekkakiventielle Malmille rakennettuihin uusiin toimitiloihin.

1987

DuPont-automaalit edustusohjelmaan

Vuonna 1987 tulivat ohjelmaan DuPont-automaalit ja maalialan tuotteet, kun Helsingin Laakeri osti Elektro-Dieselin automaaliosaston.

1990-luku

Viroon automaaleja

Viroon perustettiin automaaleja myyvä Värvifoorum-niminen yhtiö.

Uusi tytäryhtiö HL-Industrial Oy

Vuonna 1990 rautatietoimialaan liittyviä tuotteita välittävästä agentuuriliike HL-Industrial Oy:stä tuli Helsingin Laakerin tytäryhtiö. Nykyisin yrityksen toimiala suuntautuu pääasiassa kulutusosiin, joita myydään sekä rautatietoimialalle että teollisuuteen.

Sourcing ja hankinta -toimintaa Kiinasta

1990-luvun lopulla aloitettiin hankinta ja sourcing Kiinasta.

1995

Laatusertifikaatti

Vuonna 1995 Helsingin Laakeri sai ISO 9002 -laatusertifikaatin ensimmäisenä autotarvike-tukkuliikkeenä Suomessa.

1998

Nimenmuutos HL Groupiksi

Vuonna 1998 yrityksen nimi muutettiin ja Helsingin Laakeri Oy:stä tuli HL Group Oy, joka toimii myös samaan aikaan muodostetun konsernin emoyhtiönä.

2010

HL Group China Co., Ltd. perustetaan Kaukoidän asiakkaita palvelemaan

2010-luvulla päätettiin tehdä strateginen investointi ja lähdettiin palvelemaan asiakkaita Kaukoitään. Kiinaan Shanghain vapaakauppa-alueelle perustettiin hankinta- ja logistiikkakeskukseksi yritys nimeltä HL Group China Co., Ltd. (Shanghai).

2018

Colornet Oy:n yrityskauppa vahvistaa asemaa automaalien markkinajohtajana

22.1.2018 HL Group Oy osti auto- ja teollisuusmaaleihin erikoistuneen Colornet Oy:n koko osakekannan. Colornet Oy:n toiminnot ja henkilöstö siirtyivät kokonaisuudessaan HL Groupille.

2019

M-Filter suodattimet HL Groupin tuotemerkiksi

Vuoden 2019 kesäkuussa HL Group osti M-Filterin ajoneuvosuodattimien jälkimarkkinaliiketoiminnan. Liiketoimintakaupan myötä M-Filterin tuotemerkki sekä tuotteiden varastointi ja toimitus siirtyivät HL Groupille.

2021

Colornet verkkokauppa avataan

HL Group avaa automaalien verkkokaupan tarjoten tuotteita suoraan kuluttajille.

Vahvojen tuotemerkkien edustusta

Yhtiössä on aina ymmärretty vetovoimaisten tuotemerkkien arvo, joita yrityksen edustukseen on hankittu suunnitelmallisesti.

Yrityksen logot matkan varrelta

    

Perustetun yrityksen tuotevalikoiman ja liiketoiminnan kehittyminen näkyy myös yritystunnuksen kehittymisenä. Pitkään identiteetti lepäsikin laakerituotteiden varassa, mutta lopulta kokonaan uudet tuoteryhmät loivat yrityksen kasvun. Irtiotto laakeriteemasta tehtiinkin 1998, jolloin nimikin muutettiin nykyiseen muotoonsa. Yrityksen nykyisessä logossa esiintyvä kolmio symboloi HL Groupin kolmea tuotealuetta: autovaraosia ja -tarvikkeita, auto- ja teollisuusmaaleja sekä teollisuustuotteita.